Vi bestiger Sibayak – en aktiv vulkan på Sumatra i Indonesien

Vores eventyr på Sumatra fortsætter. Helt høje over vores møde med de fascinerende orangutanger i Bukit Lawang, tager vi videre mod helt andre oplevelser.

Vi skal nemlig bestige Sibayak vulkanen på Sumatra i Indonesien.

Indonesien har omkring 130-140 vulkaner fordelt på 6-7 øer. Sumatra, som er Indonesiens største og nordligste ø, har påtaget sig 68 af de vulkaner.

Vi koncentrerede os kun om to af vulkanerne – nemlig Sibayak og Sinabung som kan opleves fra byen, Berastagi.

Den ene kan bestiges – den anden er forbudt område pga. udbrud. Faktisk er Sinabung vulkanen en af de farligste vulkaner i Indonesien, da man egentlig troede at den var i dvale. Men pludseligt gav et stort udbrud i 2010 efter 400 år som sovende vulkan.

Men lad os tage dig med på en fin og helt fantastisk oplevelse.
Til sidst deler vi hvordan du kan få en ligende oplevelse og hvad du skal huske på din tur.

Imponerende landskab på Sumatra Indonesien
Krateret af Sibayak vulkanen med Sinabung vulkanen i horisonten

Ankomst til Berastragi

Efter omkring 4 timers kørsel fra Bukit Lawang ankom vi til Berastagi. Det var en flot tur ud af junglen til de mere flade egne, hvor den majestætiske Sinabung vulkan næsten står og byder velkommen til byen.

Vores homestay-vært tog imod os og briefede os om byen og vores vulkanbestigning. Det var et meget hyggeligt sted og fine simple værelser.

Det første vores vært spurgte os om (fordi han vidste vi kom fra Bukit Lawang) var om vi havde tøj, der skulle vaskes.

Og det måtte vi i den grad sige vi havde. Lækkert lugtende, fugtigt og svedigt tøj fra vores tre dage i junglen.
Han grinede med sit hele sit tildels manglende tandsæt og henviste os til et vaskeri i byen.

Berastagi var, for os, en lidt trist og beskidt by. Der kommer meget få turister og det ses tydeligt i gadebilledet.

Blandt andet er det en udfordring at finde noget at spise, for ALLE menuskilte i byen er kun på indonesisk. Der er et væld af madboder langs hovedgaden, men helt så eventyrlystne efter suppe fra dunke, og kylling eller fisk der lå ude i varmen, var vi dog ikke 🙂

Heldigvis havde vi kun to nætter i byen og det var fint.

Berastagi udsigt
Udsigt over Berastagi fra vores værelse
Madboder i Berastagi
Madboder på hovedgaden

Bestiger Sibayak vulkan på Sumatra, Indonesien

Vækkeuret ringede kl 4.00 næste morgen. For selvfølgelig skulle vi op på vulkanen inden solen stod op over Sumatra.

Det var kun os og en mor med en voksen søn, der også boede på samme homestay, som skulle med på turen.

En kort køretur ud af byen blev det til, inden vi blev sat af og skulle gå resten af turen.

I tusmørke begav vi os opad af den stejle skrænt, kun guidet frem af vores lommelygters skær. Kravlende af store sten, balancerende over små vandløb og i ekstase over naturens forunderligheder nåede vi efter 1,5 times tid krateret af Sibayak vulkanen.

Men vi var der ikke helt endnu.

Vulkaner i Indonesien
Mangler lige det sidste til toppen

De sidste kræfter skulle findes frem for at bestige den sidste skråning med løs grus og store sten, der skulle navigeres i.

Vi nåede toppen, netop til at opleve solen stige op over horisonten og indhylde hele udsigten i en eksplosiv gylden farvepalette.

Det var smukt! Specielt da det gyldne skær ramte Sinabung vulkanen i horisonten bag os.

2.181 meter havde vi besteget i tusmørke og på næsten 1½ time.

Mens dampe fra vulkanens indre stiger op i området og gør hele oplevelsen en smule mere spændende, så nød vi at kunne få sådanne øjeblikke.

Sibayak vulkanen havde sit sidste udbrud i 1881.

Flotte vulkaner Indonesien
Flotte vulkaner i morgensol
Vi bestiger Sibayak på Sumatra
Helt fantastisk udsigt til Sinabung vulkanen

Inden vi begav os ned af vulkanen igen, tog Kenneth lige turen (med guiden selvfølgelig) helt ned i krateret. På vejen derned kom han også lidt for tæt på sprækkerne i vulkanen, hvor glohed svovldamp bliver blæst ud af.

Selvom der rundt omkring ved krateret kunne findes små boblende pytter, så var vandet i selve krateret koldt.

Vulkan krater i Indonesien
Kenneth på vej ned i krateret

En utrolig franskmand

I vores shuttle fra Bukit Lawang til Berastagi møder vi en ung gut. Han er fra Frankrig og er ude på dit 6 måneders solo-eventyr efter endt uddannelse.

Han fortæller også om at han ønsker at bestige Sibayak vulkanen, men fortæller at han prøver at få så mange oplevelser, for så lidt penge som muligt. Så han vil bare gå turen derop selv.

Måske er vi lidt tryghedsfreaks her, men det kunne vi ikke i vores vildeste forestilling, tænke os kunne lade sig gøre som turist.

Det vil være mørkt – hvor skal man gå hen? – og alle disse obligatoriske spørgsmål.

Nå, men ikke desto mindre, så vi den langlemmede franske gut i næsten kampgang, på vej ud af Berastagi om morgenen i bælgmørke.

Vores guide klukkede af ham og fortalte at han på vej til at hente os, havde stoppet ham for at høre hvor han var på vej hen (du ved, mørkt, turist m.m.) og gutten havde svarede Sibayak.

Hvorefter vores guide havde fortalt at han gik den forkerte vej. Det grinte vi lidt af, men var også en smule bekymret for ham.

Ville nødigt få nyhederne om at en ung gut var forsvundet i hans søgen efter toppen af vulkan på Sumatra.

Men de tanker kunne vi hurtigt lægge fra os, da han faktisk kom og overhalede mig indenom, på det sidste stykke op til toppen.

Vi var fuldstændig overrasket over at se ham – og specielt så hurtigt.

Imponerende landskab på Sumatra Indonesien
Vi var ikke mange på toppen, men os der var, ses her kun i mikroskopiske prikker 🙂

Info om turen

Sådan kom vi til Berastragi: Vi havde booket en shuttle ved vores hotel i Bukit Lawang og som satte os af lige ved vores homestay.

Her boede vi: Kaesa Homestay (reklamelink) (vil lige informere om, at der ligger en moske lige i nærheden, som kalder til bøn – mange gange!)

Sådan bookede vi vulkan-turen: Vi kontaktede vores homestay på Booking.com om de kunne arrangere turen. Det var ingen problem og vi betalte bare til guiden.

Hvad kostede vores tur: 200.000 IDR pr. person + tips

Dette inkluderede vores tur: En tur op på vulkanen og en tur i hot springs – men de var ikke noget at tale om. Du kan læse hvorfor i vores post om rejsen rundt på Sumatra (kommer snart)

Turen varede i 5-6 timer, hvorefter der blev lavet morgenmad til os, da vi kom tilbage til vores homestay.

Sværhedsgrad: Let til middel udfordrende. Toppen kan for almindelig mennesker nåes på lidt over en times tid.

Fantastisk oplevelse på Sumatra Indonesien
En helt uforglemmelig oplevelse!

Dette vil vi anbefale dig at medbringe:

Gode vandresko – Turen er udfordrende med sten og skrænter og der kan være vådt og mudret

Varmt tøj – Temperaturen er kølig, specielt på en solopgangstur. Hellere for meget tøj end for lidt.

Vand og lidt snacks – Der er ingen steder at købe forsyninger på vejen. Vores guide havde dog lidt bananer med til os.

Lommelygte – Den er nødvendig. Vi lånte dog én af vores guide, da vi kun havde en dele-lommelygte med.

Kamera – Glem ikke dit kamera – der er utrolige motiver alle steder.

Affald i Indonesien
Husk at tage alt med dig ned fra vulkanen - de kæmper rigeligt med affald fra de lokale

Kom med på eventyr!

Tilmeld dig vores rejseunivers, hvor vi skriver om rejser, oplevelser, udfordringer på rejser og mange andre spændende rejserelateret ting.
Vi rejser ud 2-3 gange om året i et par måneder til forskellige steder i verden.
Så kom med ud på eventyr!

Vi håber at vores rejsebeskrivelse om at bestige Sibayak – en aktiv vulkan på Sumatra i Indonesien kan hjælpe dig med at få en uforglemmelig oplevelse.
Hvis du har spørgsmål til turen, Sumatra eller blot finder denne post hjælpsom, så skriv endelig en kommentar nedenfor – vi vil meget gerne høre fra dig.

Del gerne denne post på din:

Find flere posts om fantastiske Indonesien her: