Et vildt eventyr dybt i Sumatras jungle i søgen efter vilde orangutanger

Vi har tilbragt den sidste uges tid på Sumatra i Indonesien. Vi har fået nogle helt fantastiske oplevelser allerede og har også mødt orangutanger på vores jungletur fra Bukit Lawang.

LÆS: Vi finder orangutanger ved Bukit Lawang på Sumatra i Indonesien

Men da jeg sad hjemme i vores stue i Danmark og planlagde vores rejse rundt på Sumatra, så blev jeg en smule ængstelig.

For hvad nu hvis vi ikke så nogle orangutanger ved Bukit Lawang? Vi blev jo nødt til at helgardere os og komme tilbage til junglen.

Og sådan blev det til, at vi arrangerede en hel tur med transfer, måltider, overnatninger og med en uforglemmelig nat i junglen.

Vi havde ikke den vildeste idé om, at dette skulle blive en af vores mest autentiske oplevelser vi nogensinde skulle opleve.

Vi deler her både vores oplevelser og info om hvordan du kan få et lignende eventyr på Sumatra i Indonesien.

Den vilde jungle på Sumatra
Vi kommer helt derud hvor junglen møder junglen møder junglen

Mørke tanker mod Sumatras jungle…

Som skrevet så havde vi arrangeret en tur med alt, for det ligger så afsiddes at du ikke bare lige kan tage en bus eller andet dertil.

Vi blev hentet på vores homestay i Berastragi, hvor vi dagen forinden havde besteget vulkanen Sibayak.

Gutterne der hentede os, så en smule smudsede ud og bilen var ikke i den bedste stand, men alligevel satte vi os ind og var høje over at vi skulle tilbage til junglen.

Vi vil gerne indrømme at vi på vores 5 timers kørsel mod junglen, fik nogle mørke tanker. Og specielt da vi efter 3½ time ramte en øde grusvej, kun omringet af palmeolieplantager.

Hvis de to gutter ville røve os og dumpe os et sted, så var dette bestemt stedet – vi var langt fra alfarvejen her.

Og en tilføjelse til de mørke tanker, så trak der et uvejr ind over os på vejen. Vi sad jokende på bagsædet og kvalte et par smil over at det ville være den perfekte mordscene.

Ingen ville nogensinde finde os her.

Men heldigvis kunne vi skyde alle de mørke tanker til hjørne.

Den lidt skramlende bil forcerede grusvejen, som var den en rallybil (selvom vi lige måtte stige ud af bilen, for at den kunne komme op af en stejl bakke) og den krydsede floder som var den en speedbåd på hjul.

I silende regn med lyn og torden over os, ankom vi til sidst til den overdækkede terrasse der udgjorde “receptionen” for vores ophold.

Nu var vi klar til orangutangerne!

På ved mod orangutanger i Simolap Sumatra
På vej mod flere jungle-eventyr

På ukendt land og ingen turister

Regnen stilnede af efter en times tid. Vi tog vores rygsække på ryggen og vi blev guidet igennem plantager og jungle indtil vi nåede en junglehytte.

Stedet har kun to junglehytter. De ligger med omkring 10 min gang imellem hinanden og til hver hytte er der tilknyttet et toilet og en hel åben spisehytte, hvor der er også er et køkken.

Men du skal ikke røre en finger her. Du har nemlig tilknyttet din helt egen mad-mor som tilbereder al din mad og laver også te/kaffe og lækkerier.

Stedet her, er ude hvor meget få turister kommer. Faktisk fik vi af vide at de kun havde haft 10 turister året før. (i 2023)

Det ligger ude på kanten af palmeplantager og jungle og stedet kæmper for naturen. De havde haft et par naturgrupper, som var interesseret i at hjælpe dem med at plante nye træer og kæmpe for at komme af med palmeolieplantagerne. Men de beskrev det, som om de kæmpede for døve ører.

Men de kæmper videre!

Vores junglehytte i Simolap
Junglehytten vi har 1 nat før og efter vores jungletur
Søger efter orangutanger i junglen
Hytten med rødbrunt tag (til højre) er vores og det sorte tag er vores køkken

Meget primitivt ophold

Vores træhytte var super fin, men der var kun en seng. Toilet, som var i sin egen lille hytte, var også fint, men der var kun et toilet og vask. Ingen bad og ingen sæbe.

Men omgivelser omkring hytten var fantastiske. De forsøger selv at dyrke så meget frugt og grønt de kan, men det er en naturlig kamp mod dyrelivet. Specielt med frugterne.

Den ene dag er der en næsten plukkeklar ananas, den næste dag er halvdelen spist af dyr.

Junglen der omkrandser området er fyldt med dyreliv.

Næsehornsfugle fløj skrålende over området morgen og aften. Brøleaber og gibbonkald gjorde også deres indtræden i junglelarm.

Og vi kan kun sige at det er fantastisk at vågne op til.

Men grunden til at vi begav os derud… hvor ingen ville finde os, var fordi vi skulle ud og lede efter de rigtig vilde orangutanger.

Værelse i Simolap
Vores junglehytte
Morgenmadsklar
Venter bare på morgenmad i vores eget mad-hus

Søger efter de vilde orangutanger

Vi befandt os i en hel anden del af Gunung Leuser Nationalpark. Denne del har ikke været reservat for orangutanger og der er INGEN turistmagnet i stedet eller omegn, så der sættes ingen frugter ud for at holde orangutangerne i nærheden.

Med stedet havde vi arrangeret endnu en tur i junglen – denne gang på en 2dage/1 nat i junglen-tur. Desværre havde vi ikke flere feriedage at give af.

Men vi må sige, at det var en meget autentisk tur.

Med den ene gut fra vores køretur i går og en yngre gut fra stedet som troppede op i klip-klappere, begyndte vi vores jungletur.

Junglen var mere rå her. Og mens vores ”guide” gik foran med en slags manchete og huggede stien igennem regnskoven, håbede vi at slanger og edderkopper ville gå efter ham – og ikke os.

Selvom turen ikke var lige så hård, som vores jungletur ved Bukit Lawang, så var der stadig nogle gode stejle bakker vi manøvrede os op af.

Søger efter orangutanger på Sumatra
Vild jungle på Sumatra

På toppen af bakken var der tydelige spor efter et større dyr og vores guide sagde at der var en orangutang i nærheden.

Og ud fra de afspiste frugter der lå spredt og de mange afbrækkede grene i området, kunne de sige at det var en stor han.

Vi var edderspændte. En stor orangutang-han var hvad vi virkelig gerne ville opleve. Vi havde kun mødt mødre med unger på vores tur en uge tidligere.

De to ”guider” gik rundt og spejdede i trætoppene, men uden held. Den måtte være i nærheden, men vi så den desværre ikke.

Vi vandrede videre og satte os ved en lille flod, hvor vi fik serveret vores frokost.

En stor vandrende pind kom forbi os og sommerfugle sværmede omkring os.

Det var helt perfekt… lige der midt i junglen.

Frugter spist af orangutanger
Ingen orangutanger - kun afgnavede frugter
Vandrende pind på Sumatra
Fascinerende skabninger!

En nat i en grotte midt i junglen

Torden var begyndt at rumle over os, så vi begyndte vores tur mod vores ly for natten.

Men det var en tur der bød på at krydse floder, bestige flere stejle skrænter, spotte dyreliv og kravle af sten ned i en mørk grotte.

Efter vi var kravlet 4-5 meter ned i en grotte ser vi hvor stor den er – og den har en fin stor åbning for enden, hvorfor brugte vi ikke bare den indgang?

Ved væggen ved åbningen ser vi vores mad-mor (og en assistent) som har begivet sig op til grotten for at tilberede vores mad.

Altså hvor var det bare luksus – på sin helt egen måde.

Resten af eftermiddagen gik med afslapning og nyde udsigten ud af grotten, mens regnen silede ned og gjorde junglen stille.

Vi nød et lækkert aftensmåltid, spillede UNO i stearinlyset og lommelygtens skær og trak ind i vores opstillede telt, hvor vi havde fået et par oppustet luftmadrasser at ligge på.

Det blev dog en lidt kølig nat, for vi havde ikke lige fanget at vi skulle medbringe soveposer.

Jeg har altid mit tynde flytæppe (ikke fra fly, men samme tynde kvalitet) med mig og Kenneth måtte låne mit store halstørklæde.

Lad os bare sige at det var godt det kun var en nat i junglen, med denne løsning.

Der bliver lavet mad i junglen
"Køkkenet" i grotten
Vi sover i grotte i junglen
En nat i en grotte i junglen

En nem afslappende dag i junglen

Vi vågnede op til en flot solrig dag i junglen.

Dagen startede stille og rolig. Vores mad-mor havde været i gang et par timer og vi fik endnu engang serveret et lækkert måltid mad.

Vi pakkede os sammen og forberedte os på endnu en anstrengende dag i junglen. Men sådan blev det overhovedet ikke.

Efter at kravle samme vej ud af grotten som vi kom ind, startede vi med at gå igennem junglen ned mod floden.

Og det var det.

Nede ved floden var der et hyggeligt vandfald, hvor der kunne rutches, hoppes og leges.

Men ellers var der fredeligt og idyllisk.

Flot vandfald i junglen
Livet i junglen Sumatra Indonesien
Når livet bare nydes i junglen

Vores mad-mor med assistenter ankom lidt tid efter, hvor hun begyndte at forberede vores frokost. Det tog jo timer at forberede et måltid mad i junglen når det hele blev tilberedt over bål.

Kenneth tog en ekstra jungletur, mens jeg blev lige der ved floden midt i junglen og bare nød tilværelsen.

Efter et par timer var både Kenneth tilbage (stadig ingen orangutanger) og vi indtog vores sidste frokost i junglen.

Derefter gik vi i og langs floden for til sidst at komme tilbage til vores træhytte.

Det kunne have været lækkert at stille sig ind under en bruser – men det var som nævnt, ikke muligt.

Vores guider tog et ”bad” i floden (det gør de på disse kanter), vi gik i stedet en tur i deres hot spring.

Mad i junglen

Fra Sumatras jungle til civilisationen i Malaysia

Stedet har en kæmpe hot spring pool – og den er virkelig hot!

Vil tro at den er over 40 grader varm. Den var næsten umuligt at komme ned i.

Vi nød den sidste aften i junglen. Næste morgen stod den på tidlig morgenmad og en lang tur af grusvej og trafik inden vi til sidst ramte Medan lufthavn, hvor næste fly ventede.

Uden et bad, havde vi en smule dårlig samvittighed overfor de mennesker vi kom i nærheden af på vores flyvetur – og stakkels Grab-chauffør ved ankomst.

Så du kan nok forstille dig at det første vi hoppede i, da vi ankom til Penang i Malaysia var et godt lækkert brusebad – med sæbe.

Hot Spring i Simolap Sumatra
Virkelig virkelig varm!

Info til en autentisk jungletur…

Vi bookede vores tur med Simolap Wild Adventures selvom det ikke er et særlig kendt sted. Du kan også se på deres hjemmeside (som i øvrigt er super fin) at de går ind for at bevare miljøet.

Læs f.eks deres side her hvordan de forsøger at gøre deres både for dyr og planter – det er fantastisk!

Vi betalte en samlet pris på 3.250.000 IDR (kun ca. 1.380 DKK) for en 2dage/1nat-jungletur, 1 nat før/1 nat efter i deres junglehytte og transfer fra Berastagi og til Medan lufthavn.

Som du nok har lagt mærke til, så har jeg i hele denne post blot kaldt det for “stedet”. Det er faktisk fordi det er så langt ude at det ikke ligger i nærheden af nogen by.

Du kan finde stedet på Google Maps, hvis du søger efter AIR PANAS SIMOLAP. Jeps, helt derinde ligger det.

Også med Simolap Wild Adventures overførte vi et depositum via banktransfer, da vi bookede turen og betalte resten i kontanter ved ankomst.

Sumatra orangutanger
Vi var heldige at havde set orangutanger på turen fra Bukit Lawang!

Hvad skal du medbringe på denne jungletur?

Vi fik lavet en fin liste over ting der er gode at have på og tage med i junglen på vores anden jungletur ved Bukit Lawang.

Du kan gå direkte til listen her (åbner i nyt vindue)

Men på denne tur vil vi også lige tilføje at du bør medbringe en let sovepose eller tæppe.
De sørger for at du har mulighed for at sove i telt og på luftmadrasser – ingen puder og ingen tæpper.

Orangutanger Sumatra Indonesien
Vi krydser fingre for at du er lidt heldigere end os i Simolap 🙂

Kom med på eventyr!

Tilmeld dig vores rejseunivers, hvor vi skriver om rejser, oplevelser, udfordringer på rejser og mange andre spændende rejserelateret ting.
Vi rejser ud 2-3 gange om året i et par måneder til forskellige steder i verden.
Så kom med ud på eventyr!

Vi håber at denne rejsebeskrivelse af vores søgen efter de vilde orangutanger på Sumatra kan hjælpe dig med at få en fantastisk oplevelse.
Hvis du har spørgsmål til turen, Sumatra eller blot finder denne post hjælpsom, så skriv endelig en kommentar nedenfor – vi vil meget gerne høre fra dig.

Del gerne denne post på din:

Find flere posts om fantastiske Indonesien her: